1. Rozpraszanie uwagi:
Kluczowym elementem kontroli społecznej
jest odwrócenie uwagi od istotnych spraw i zmian dokonywanych przez
polityczne i ekonomiczne elity, poprzez ciągłe rozpraszanie uwagi i
zalew opinii publicznej nieistotnymi informacjami. Strategia odwrócenia
uwagi jest kluczowa, aby zapobiegać zainteresowaniu społeczeństwa
podstawową wiedzą z zakresu nauki, ekonomii, psychologii, neurobiologii i
cybernetyki.
„Utrzymuj opinię publiczną odwróconą od realnych problemów społecznych,
poprzez zniewolenie nieważnymi sprawami. Społeczeństwo musi być cały
czas bardzo zajęte, bez czasu na myślenie”.
2. Wygeneruj problem i zaproponuj rozwiązanie:
Ta metoda jest również określana jako
„problem – reakcja – rozwiązanie”. Stwórz taką sytuację (problem), która
wywoła u odbiorców żądanie podjęcia natychmiastowych kroków, mających
na celu rozwiązanie problemu lub zapobieganie mu w przyszłości. Na
przykład: pozwól, by rozprzestrzeniła się przemoc, aby społeczeństwo
zgodziło się na zaostrzenie norm prawnych w ochronie własnego
bezpieczeństwa, za cenę swojej wolności. Wykreuj kryzys ekonomiczny, aby
usprawiedliwić radykalne cięcia świadczeń socjalnych.
3. Zmiany wprowadzaj stopniowo:
Nie wprowadzaj radykalnych zmian
drastycznie lecz stopniowo, przesuwaj granicę wytrzymałości i akceptacji
krok po kroku, aż do granic wytrzymałości, rozbijając zmiany na kolejne
lata. W ten sposób przeforsowano radykalne zmiany społeczno-ekonomiczne
latach 80. i 90., które doprowadziły do ukształtowania się ekonomii
neoliberalnej: minimum świadczeń, prywatyzacja, niepewność jutra,
elastyczność zatrudnienia, masowe bezrobocie, wypłaty na niskim
poziomie, brak gwarancji godnego zarobku – wprowadzenie takich zmian
jednocześnie wywołałoby rewolucję.
4. Strategia odroczenia:
Kolejny sposób na wprowadzenie niemile
widzianej zmiany to przedstawienie jej jako „bolesnej konieczności”,
którą koniecznie będziemy musieli wprowadzić w przyszłości.
Ludziom łatwiej jest zaakceptować widmo
przyszłego poświęcenie, niż wprowadzić zmianę od razu. Ponadto
społeczeństwa mają tendencję do naiwnej wiary, że „wszystko będzie
dobrze” i że być może uda się uniknąć poświęcenia. Taka strategia daje
więcej czasu na oswojenie się ze świadomością zmiany, a także przyjęcie
jej w atmosferze rezygnacji, kiedy przyjdzie czas by wcielić ją w życie.
5. Mów do społeczeństwa jak do dziecka:
Większość reklam i komunikatów
kierowanych do opinii publicznej wykorzystuje język oraz sposób
argumentowania, jakiego używa się, przemawiając do dzieci lub osób
umysłowo chorych, a więc uproszczony i wręcz infantylny. Im bardziej
chcesz zamglić obraz rzeczywistości swojemu rozmówcy, tym bardziej
staraj się infantylizować komunikat. Dlaczego?
„Jeśli będziesz mówić do osoby, jakby
miała ona 12 lat, to po wpływem sugestii prawdopodobnie odpowie lub
zareaguje bezkrytycznie, tak jakby rzeczywiście miała 12 lub mniej lat”.
6. Skup się na emocjach, a nie na racjonalności:
Wykorzystywanie emocji to klasyczna
technika mająca na celu odstawienie racjonalnej analizy i zdrowego
rozsądku jednostki na bok. Co więcej, użycie języka odpowiednio
nacechowanego emocjonalnie daje możliwość podświadomego zaszczepienia
idei, pragnień, lęków, niepokojów, impulsów, a przez to wywołanie
określonych zachowań.
7. Utrzymuj ludzi w ignorancji:
Uczyń społeczeństwo niezdolnym do zrozumienia metod sprawowania kontroli.
„Edukacja oferowana niższym klasom musi
być na tyle uboga i na przeciętnym poziomie, aby przepaść ignorancji
pomiędzy niższymi a wyższymi klasami utrzymywała się, a techniki
kontroli pozostawały niezrozumiałe dla niższych klas”.
8. Promuj przeciętność:
Spraw, aby społeczeństwo uwierzyło, że bycie głupim, wulgarnym i niewykształconym jest w porządku.
9. Wzmacniaj w ludziach poczucie winy:
Pozwól, aby jednostki uwierzyły, że są
jedyną osobą winną swoich niepowodzeń przez niedostatek inteligencji,
zdolności lub własnych starań. Dzięki temu, zamiast buntować się
przeciwko systemowi ekonomicznemu, który stawia jednostkę w
niekorzystnej sytuacji, będzie ona żyła w poczuciu winy i dewaluacji
własnej wartości, prowadząc do depresji. W takim stanie osoba stanie się
bierna i niezdolna do podejmowania działań mających na celu zmianę
systemu. Bierność oznacza brak rewolucji.
10. Poznaj ludzi lepiej niż oni są w stanie poznać siebie:
Przez ostatnich 50 lat szybki postęp w
nauce spowodował rosnącą przepaść pomiędzy zasobami wygenerowanej wiedzy
a tym, co jest dostępne (i tłumaczone) dla szerokich mas. Dzięki
biologii, neurobiologii i psychologii elity władzy są w stanie posiąść
zaawansowaną wiedzę na temat jednostek, jak i społeczeństwa, co pozwala
im poznać człowieka lepiej, niż on sam może znać siebie. Oznacza to, że
będąc w posiadaniu tej wiedzy można mieć większą kontrolę nad
jednostkami, niż one same nad sobą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz